Coaching on kumppanuutta ajattelua herättävässä ja luovassa prosessissa, joka inspiroi asiakasta henkilökohtaisen ja ammatillisen potentiaalinsa täysipainoiseen hyödyntämiseen (International Coach Federation)
Yksilö- sekä tiimi- ja ryhmäcoachingin tavoitteena on auttaa valmentavin menetelmin valmennettavia itse oppimaan ja oivaltamaan opettamisen sijaan, löytämään ratkaisuvaihtoehtoja, ottamaan oma potentiaalinsa hyötykäyttöön.
Business Coaching on erikoistunut liike-elämän tarpeisiin, painottaen tavoitteellisuutta ja prosessimaisuutta. Business Coaching -prosessin tavoiteasetannassa yhdistetään valmennettavien kehittymis- ja suoritustavoitteet sekä organisaation liiketoiminnalliset tavoitteet. Business Coaching on työssä suoriutumisen kehittämismenetelmä, jonka onnistumisen ehdottomana edellytyksenä on valmennettavien vahva sitoutuminen ja aito halu kehittää itseään ja toimintatapoja. Business Coaching -prosessi voidaan yhdistää myös osaksi muita kehittämisohjelmia ja valmennuksia varmistamaan uusien oppien ja taitojen siirtymistä työarkeen.
Business Coachingin asiakkaita ovat niin yritysmaailman kuin julkisen sektorin johto-, esimies-, päällikkötehtävissä ja vaativissa asiantuntijatehtävissä toimivat henkilöt.
Yleisisä coaching- prosesseissa käsiteltäviä teemoja
- sujuva alku uudessa työssä / oman työroolin kirkastaminen
- projektin onnistunut toteuttaminen
- ajanhallinta
- työssäjaksaminen / stressinhallinta
- työn uudelleen organisointi / priorisointi
- muutokseen sopeutuminen
- uran suunnittelu
- oman esimiestoiminnan kehittäminen
- tiimidynamiikka
Business Coachingin hyötyjä
organisaatiotasolla
- Työhönsä merkittävästi sitoutuneempi ja motivoituneempi henkilöstö
- Henkilöstön parempi kyvykkyys selviytyä muutoksista, tehdä päätöksiä, ottaa oma-aloitteista vastuuta
- Työn tuottavuus kasvaa
- Jatkuvan oppimisen ja kehittymisen kulttuuri kehittyy
tiimi- ja ryhmätasolla
- Tehostaa toimintaa ja lisää tuloksellisuutta
- Kehittää vuorovaikutusta ja yhteistyökäytäntöjä
- Selkiyttää rooleja ja vastuita
- Kirkastaa olemassaolon tarkoituksen
- Parantaa kollektiivista johtajuutta ja vastuunottoa
- Lisää sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin
- Kirkastaa tiimin/ryhmän roolia osana isompaa liiketoiminnan kokonaisuutta ja yhteistyöverkostoja
henkilötasolla
- Mahdollisuus pysähtyä ajattelemaan, saada uusia näkökulmia, oivalluksia
- Lisää itsetuntemusta – omien vahvuuksien tunnistaminen sekä niiden hyödyntäminen
- Itsensä johtamisen taidot ja vastuunottokyky kehittyy
- Mahdollisuus tulla kuulluksi, arvostetuksi luottamuksellisessa ja turvallisessa keskusteluympäristössä
- Ajatteluprosessia edistäviä työskentelymalleja osaksi omaa työarkea
- Henkilökohtaisen ja ammatillisen kasvun positiivinen kierre alkuun kohti erinomaisuutta ja työssä menestymistä!
Business Coaching -prosessi
Business Coaching -prosessikokonaisuus sovitaan asiakaskohtaisesti. Prosessi voi koostua esimerkiksi seuraavista elementeistä:
- Alkutapaaminen: tutustuminen valmennettavien ja valmentajan kesken, yhteisen ymmärryksen varmistaminen coachingista kehittymismentelmänä, tavoitekeskustelu, coaching-sopimuksen laatiminen
- Coaching -tapaamiset: sopimuksen mukaan, esim. 4 – 6 valmennustapaamista á 60 – 90 min kahden viikon välein, välitehtävistä sopiminen ja jatkuva edistymisen arviointi
- Päätöstapaaminen: coaching -prosessin kulku, prosessin aikana syntyneet oivallukset ja opit, edistymisen arviointi suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, seurannasta sopiminen ja toimintasuunnitelma
Eettiset säännöt
Business Coaching -prosessissa noudatetaan International Coach Federation (ICF) Finlandin asettamia eettisiä sääntöjä: http://www.icffinland.fi/eettiset-saannot/